Finanse

Czym jest marketing sportowy?

• Zakładki: 65


Chociaż jego historia sięga lat dwudziestych XX wieku, marketing sportowy w biznesie jest pojęciem stosunkowo nowym. Dobrze zaplanowane działania marketingowe przynoszą wymierne korzyści, jednak praca nad taką formą reklamy nie jest łatwa. Czym tak właściwie jest marketing sportowy?

Marketing dla branży sportowej

Geneza marketingu sportowego

Tex Rickard w 1921 roku zorganizował pierwsze w historii widowisko sportowe, z którego transmisję na żywo nadawało radio. Walka bokserska odbyła się w specjalnie wybudowanym dużym, tymczasowym obiekcie, który pomieścił wielu widzów. Walka była biletowana, a przed walką wydano broszurę informacyjną, która wzbudzała zainteresowanie walką na długo przed jej odbyciem się. Również wybór lokalizacji, w której wybudowano obiekt sportowy nie był przypadkowy – powstał on w Jersey City, nieopodal Nowego Jorku.

Branża sportowa - reklama

Impreza cieszyła się ogromnym zainteresowaniem, nie tylko przed i w trakcie jej trwania, ale także na długo po tym wydarzeniu. Walka Stulecia przyniosła niemal 1 790 000 mln dolarów wpływów. Ponadto inwestorzy zainteresowali się lokalizacją – powstała tam nowa fabryka z magazynem, więc na promocji skorzystała także społeczność lokalna.

Marketing sportowy tylko dla branży sportowej?

Marketing sportowy obejmuje trzy główne formy podejmowanych działań:

  • Marketing produktów i usług sportowych
  • Marketing produktów i usług nie związanych ze sportem
  • Marketing organizacji sportowych – działania mają na celu przyciągnąć sponsorów i widzów

Najczęściej jest tak, że podczas imprez sportowych reklamują się firmy oferujące produkty bądź usługi, które przynajmniej w jakimś stopniu związane są ze sportem. Zobaczymy więc reklamy producentów odzieży sportowej, produktów spożywczych dla sportowców, producentów sprzętu sportowego.

Jednak wraz z rosnącym zainteresowaniem coraz więcej firm całkowicie niezwiązanych ze sportem próbuje swoich sił w marketingu sportowym. Narzędziami marketingu sportowego są nie tylko reklamy (telewizyjne, radiowe czy wywieszone na obiekcie sportowym), ale także sponsoring całej ligi, drużyny, reprezentacji czy jednego zawodnika. W ten sposób reklamuje się branża spożywcza, telekomunikacyjna, energetyczna i wiele więcej.

Marketing sportowy w lokalnych przedsiębiorstwach

Sport to nie tylko skoki narciarskie czy mecze piłkarskie, które oglądają miliony widzów na całym świecie. Oczywiście największe pieniądze przyciągają takie dyscypliny jak piłka nożna, tenis, golf czy Formuła 1, ale na reklamę podczas takich zawodów mogą liczyć tylko największe koncerny.

Lokalni przedsiębiorcy coraz lepiej wykorzystują zainteresowanie sportem amatorskim. Maratony i inne biegi uliczne, wyścigi kolarskie czy biegi z przeszkodami cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Takie zawody są doskonałą okazją na promocję lokalnej firmy. Wystarczy przygotować darmowe próbki produktu dołączane do pakietu startowego lub do nagród, widoczne z daleka windery z logo firmy i stoisko, w którym każdy będzie mógł kupić produkty i dowiedzieć się więcej o działalności firmy, by dać poznać się nie tylko okolicznym mieszkańcom.

Chociaż zasięg marketingu sportowego w skali micro jest znacznie mniejszy, jest on łatwiejszy w realizacji. Wymaga mniejszych nakładów finansowych, ale przede wszystkim marketingowcom łatwiej zdefiniować odbiorców reklamy. To z kolei pozwala skuteczniej dotrzeć do targetu i jednocześnie liczyć na lepsze efekty całej kampanii.

Tagi: marketing sportowy, skuteczny marketing sportowy, czym jest marketing sportowy, marketing sportowy w maratonach ulicznych, marketing sportowy dla lokalnych firm

comments icon0 komentarzy
0 komentarze
274 wyświetlenia
bookmark icon

Napisz komentarz…

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *