Kariera

Brakuje Ci ludzi do pracy? Poznaj 5 sposobów na znalezienie dobrego pracownika!

• Zakładki: 38


Rynek pracy w Polsce jeszcze nigdy nie był tak łaskawy dla pracowników, jak teraz. Obecnie bezrobocie jest tak niskie, że pracodawcy mają poważny problem ze znalezieniem rąk do pracy. Niektóre branże borykają się z tym problemem od lat, ale w tym roku bezrobocie strukturalne osiągnęło 4,4% (według badań Eurostatu) i nie zawsze braki kadrowe udaje się zniwelować dzięki pracownikom z zagranicy.

Rekrutacja pracowników na portalach społecznościowych

W zależności od tego, kogo poszukujemy, istnieją różne sposoby rekrutacji. Coraz powszechniejszym sposobem jest szukanie pracowników na portalach społecznościowych. Służą do tego zarówno portale społecznościowe, które stworzone zostały z myślą o nawiązywaniu kontaktów biznesów (Golden Line, Linkedin), jak i najpopularniejsze portale społecznościowe – Facebook i Twitter.

Za pomocą portali społecznościowych można szukać pracowników na dwa sposoby:

  • Ręcznie wyszukując pracowników firmy z takiej samej lub podobnej branży. Wiele osób podaje obecne miejsce pracy. Wtedy wystarczy napisać do takiej osoby wiadomość prywatną. Czasami znaleźć też można numer telefonu – w takiej sytuacji oczywiście najlepiej od razu zadzwonić.
  • Umieszczając ogłoszenie na portalu społecznościowym, prosząc znajomych o udostępnianie.

Agencja pracy tymczasowej – możliwość stałej współpracy

Coraz więcej firm chętnie korzysta z usług agencji pracy tymczasowej. To bardzo wygodne rozwiązanie, odciążające zarówno dział HR, jak i księgowość w firmie. Agencje pracy tymczasowej zajmują się szukaniem i rekrutowaniem takich osób, na jakie aktualnie jest zapotrzebowanie.

Dlatego z usług pośrednictwa mogą skorzystać przedsiębiorcy, którzy poszukują pracowników tymczasowych, pracowników na stanowiska produkcyjne czy magazynowe, jak i pracowników na niższe stanowiska kierownicze. Wszystko zależy od umowy, jaką firma podpisze z agencją pracy.

Agencja pracy tymczasowej – rekrutacja i usługi outsourcingowe

Agencja pracy tymczasowej może być odpowiedzialna za cały proces rekrutacji, jak i tylko za jego pierwszą część. Jeśli poszukujesz pracownika, który powinien wykazać się konkretną wiedzą lub doświadczeniem, agencja pracy przeprowadza pierwszą rozmowę i wybiera najlepszych kandydatów, których ostatecznie na rozmowę kwalifikacyjną zaprasza firma poszukująca pracownika.

Dzięki temu dział HR przeprowadza kilka, a nie kilkadziesiąt rozmów, co znacznie ułatwia pracę. Ponadto pracownik zatrudniony przez agencję, również przez agencję jest rozliczany i to agencja wypłaca mu wynagrodzenie. To z kolei odciąża dział księgowy.

Osoby, których ambicją jest podjęcie pracy na kierowniczym stanowisku, niekoniecznie muszą być zainteresowani umową z agencją pracy. Można jednak zaoferować pracownikowi, że jedynie umowa próbna będzie podpisana z agencją, a po okresie próbnym pracownika przejmie już firma.

Headhunter – specjalista szuka specjalistów

Jeśli poszukujesz wykwalifikowanego pracownika i zależy Ci na tym, by na tym stanowisku nie było w Twojej firmie rotacji, możesz zainwestować i poszukiwanie specjalisty zlecić Łowcy Głów. Headhunter pomoże Ci znaleźć dokładnie takiego pracownika, jakiego poszukujesz, ale będzie Cię to kosztowało – średnio od jednej do trzech wypłat pracownika, którego znajdzie headhunter.

Jest to jednak dobra inwestycja. Headhunter wie, że nie może to być osoba przypadkowa i raczej unika poszukiwania pracowników poprzez ogłoszenia, chociaż i taką formą mogą wspomagać się headhunterzy. Najczęściej jednak Łowcy Głów pomagają podkupić pracownika z konkurencyjnej firmy. Wtedy musisz być przygotowany, że będziesz musiał zaoferować specjaliście lepszą stawkę lub zaoferować inne benefity, które przekonają specjalistę do zmiany pracodawcy.

Duże firmy czasami zatrudniają własnego headhuntera, który odpowiedzialny jest za pozyskiwanie specjalistów. Dalszą rekrutacją zajmuje się dział HR. Najczęściej jednak headhunterzy to wolni strzelcy, freelancerzy, którzy znają branżę i mają kontakty oraz swoje sposoby, by dotrzeć do potencjalnych pracowników i zainteresować ich swoją ofertą.

comments icon0 komentarzy
0 komentarze
61 wyświetleń
bookmark icon

Napisz komentarz…

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *