Czy warto wdrożyć system ISO? (cz.1)

Czy warto wdrożyć system ISO?

Większość przedsiębiorców, którzy wdrożyli w swoich firmach system zarządzania jakością ISO 9001, jest z tego powodu zadowolona. Wdrożenie normy co prawda może wiązać się z wieloma obowiązkami oraz kosztami, jednak nadal jej posiadanie może być sporym atutem. Co warto wiedzieć o tym standardzie? Na co zwrócić uwagę?

Jakie są zalety posiadania certyfikatu ISO?

Wśród wielu zalet posiadania tego certyfikatu, możemy wymienić: usprawnienie systemów zarządzania, lepszy przepływ informacji, wysoką jakość obsługi klientów, podniesienie prestiżu firmy na rynku. Ponadto istotne jest, by firma posiadała taki certyfikat w momencie, gdy ubiega się o dofinansowanie z funduszy unijnych. Zwiększy to znacznie nasze szanse na otrzymanie takiego dodatkowego zastrzyku finansowego. Fakt wdrożenia tejże normy i postępowanie według jej zasad przy realizacji zamówienia, może decydować o wygranej danego wykonawcy np. podczas przetargów.

Wstępny audyt i opracowanie procedur

Systemy ISO to międzynarodowe standardy systemów zarządzania. Jeśli firma chce otrzymać certyfikat ISO, powinna wdrożyć kilka procedur, a także pozytywnie przejść wszystkie etapy rekrutacji. Certyfikacja ma na celu potwierdzenie przez jednostkę akredytującą, że działający w przedsiębiorstwie system zarządzania jest zgodny z wymaganiami normy i został prawidłowo wdrożony. Przygotowując się do wdrożenia we własnej firmie normy ISO, należy przeprowadzić tzw. audyt wstępny. Polega on na analizie istniejącego już w firmie systemu jakości. Następnie określa się zasady, które mają zostać wdrożone w firmie.

W następnym etapie buduje się strukturę organizacyjną, która ma doprowadzić do określenia zadań, zasad odpowiedzialności oraz uprawnień przypisanym pracownikom. Z tym wiąże się kolejny etap opisywanej procedury, tj. dodatkowe szkolenia pracowników. Szkolenia przeznaczone są dla osób, które chcą zdobyć nową wiedzę na temat nowoczesnych metod zarządzania jakością oraz pracownicy poznają narzędzia sterowania jakością. Ważną częścią wdrażanego programu jest opracowywanie dokumentacji systemowej (procedur i formularzy). Wdrażanie normy kończy się przeprowadzeniem audytu wewnętrznego, który kończy całe postępowanie. Celem takiego audytu jest wykrycie ewentualnych błędów w stosowaniu systemu oraz wdrożenie niezbędnych zaleceń.

Wiedząc o roli, jaką odgrywa certyfikat ISO 9001, w następnej części artykułu poznamy dalsze etapy przygotowania do wdrożenia normy w naszej firmie, a także dowiemy się, czy jest ona pozytywnie oceniana przez przedsiębiorców.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*