Firma

Organizacja pracy magazynu e-commerce

• Zakładki: 77 • Komentarz: 1


Sprzedaż internetowa rośnie każdego roku, a w 2020 roku z powodu pandemii Covid-19 przyspieszyła w sposób wręcz nieprzewidywalny. Część sklepów na stałe przenosi się do sieci, część nadal będzie funkcjonować w trybie stacjonarnym, jednak większy nacisk zostanie położny właśnie na e-commerce. Zmiany zachodzą również w zachowaniach konsumenckich – wiele osób przekonało się, że zakupy internetowe są wygodniejsze, bezpieczniejsze i bardziej opłacalne niż zakupy w galerii handlowej.

To ogromna szansa dla właścicieli e-commerce, która wiąże się także z nowymi wyzwaniami. Większa konkurencja i coraz większe oczekiwania klienta sprawiają, że sklepy internetowe muszą jeszcze większą uwagę przywiązywać do organizacji pracy w magazynie e-commerce. Jak przyspieszyć procesy logistyczne, by wysyłka do klienta była jak najszybsza i jednocześnie generowała jak najmniejsze koszty?

Organizacja przestrzeni w magazynie

Praca magazynierów nie będzie efektywna, jeśli w magazynie będzie panował chaos. Nawet najmniejsze sklepy internetowe muszą dbać o porządek na półkach, a w przypadku średnich i dużych e-commerce utrzymywanie porządków w asortymencie. Co prawda w fachowej literaturze znajdziemy informacje o metodzie wolnych miejsc składowania, dzięki któremu w pełni wykorzystuje się wolną przestrzeń magazynową. Metoda ta wymaga jednak dużej samodyscypliny i niesie duże ryzyko popełniania błędów, w szczególności przez nowych pracowników.

Magazyn musi być podzielony na strefy: przyjęcia, składowania, kompletacji i wydań, z czego strefy przyjęć i wydań mogą być ze sobą połączone. Strefy nie muszą oddzielać ścianki działowe, wystarczy, że oddzielają je linie. Asortyment powinien być układany według ustalonego klucza, półki muszą być odpowiednio oznaczone etykietami, również produkty powinny posiadać oznaczeniami, dzięki którym znalezienie właściwego przedmiotu nie zajmie dużo czasu nawet nowemu magazynierowi.

Systemy informatyczne w organizacji pracy magazynu

Mniejsze sklepy internetowe mogą pozwolić sobie na opracowywanie stanów magazynowych na podstawie dobrze zaprojektowanych plików Exel. Jednak nawet najlepsze makra nie zastąpią dobrego, magazynowego systemu informatycznego. Najpopularniejszy system WMS pozwala nie tylko na rozmieszczanie produktów według schematu, ale także kontroluje stany magazynowe, daty przydatności, prowadzi statystyki najlepiej i najgorzej sprzedawanych produktów, zarządza gratisami i ułatwia pracę magazynu na wielu innych poziomach. Automatyzacja i kompleksowa obsługa magazynu wspierana jest także drukowaniem kodów kreskowych.

Nieodzowne w organizacji pracy magazynu jest także znakowanie towaru i półek. Dzięki specjalnym drukarkom wydrukujemy potrzebne etykiety od razu na samoprzylepnym papierze, które pozwolą odnaleźć odpowiedni produkt, a także ułatwią inwentaryzację. W sklepie Anima Plus dostępne są bardzo praktyczne przenośne drukarki do etykiet – oznaczenia można drukować również w kolorze, co znacznie ułatwia organizację przestrzeni magazynowej.

Organizacja pracy magazynu – o czym muszą pamiętać właściciele e-commerce?

Dobry marketing i konkurencyjne ceny budzą zainteresowanie ofertą sklepu, ale prawdziwą sztuką jest utrzymanie raz zdobytego klienta. Możliwe jest to dzięki profesjonalnej obsłudze klienta, która w przypadku e-commerce opiera się o szybką i bezbłędną wysyłkę. Pracownicy magazynu nie mają łatwego zadania – najpierw muszą przyjąć dostawę, sprawdzając jej zgodność z dokumentacją, następnie rozmieścić je zgodnie z przyjętą metodą, aby na końcu wybrać odpowiednie produkty, zapakować je tak, by nie uszkodziły się w transporcie, pamiętając o wystawieniu niezbędnych dokumentów, a także dołączeniu gratisów. Od tego, czy paczki będą przygotowane na zbiórkę, zależy czy paczka zostanie dostarczona klientowi w obiecanym terminie.

Organizacja pracy magazynu e-commerce jest niezwykle ważna – od sprawnego nadawania paczek zależy, czy klient poleci nasz sklep, sam do nas wróci i czy sama wysyłka nie będzie podlegała reklamacji.

comments icon1 komentarz
1 komentarze
270 wyświetleń
bookmark icon

1 thoughts on “Organizacja pracy magazynu e-commerce

    Napisz komentarz…

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *