Jakie są najczęściej popełniane błędy przy projektowaniu sklepów internetowych? Poznaj opinię ekspertów z Dotandspot
Aby witryna e-commerce mogła odnosić sukcesy na polu sprzedażowym, musisz zadbać nie tylko o znakomity projekt i odpowiednio przeprowadzone działania marketingowe. Kluczem są wrażenia klientów, ich doświadczenia zakupowe. Niestety wielu właścicielu sklepów online nie decyduje się na współpracę z profesjonalistami lub też zleca stworzenie sklepu e-commerce firmom bez większego doświadczenia, co skutkuje wieloma błędami. Powodują one słabą wydajność witryny, przez co nie generuje ona zbyt dużej sprzedaży. W tym artykule przyjrzymy się najczęściej popełnianym błędom.
Najczęściej popełniane błędy przy projektowaniu sklepów internetowych
Choć mogłoby się wydawać, że w dzisiejszych czasach z pomocą szablonów stron www użytkownik Internetu o przeciętnych umiejętnościach może samodzielnie stworzyć witrynę e-commerce, nie wydając pieniędzy za profesjonalnych programistów i web designerów, to właśnie chęć zaoszczędzenia pieniędzy przyczynia się do błędów, które powodują, że strona nie zapewnia potencjalnym klientom prawidłowych doświadczeń. Tego typu podejście to tak naprawdę pierwszy błąd.
Lekceważenie mobilności
Niedostosowanie strony do urządzeń mobilnych to wręcz błąd karygodny. Aż 46% Polaków robi zakupy w sieci za pośrednictwem swojego smartfonu. 7 na 10 kupujących należność za zakupy realizuje za pomocą BLIK-a i szybkiego przelewu pay-by-link. Strona, która nie jest responsywna, czyli dostosowana do różnych urządzeń mobilnych, po prostu nie sprzedaje.
Wolne ładowanie strony
Idealny czas ładowania strony wynosi poniżej 3 sekund. Z każdą kolejną sekundą wzrasta zniecierpliwienie użytkowników, którego skutkiem jest rezygnacja z zakupów. Wszelkie opóźnienia psują konwersję, sprawiając, że użytkownik przenosi się na inną stronę, która śmiga jak szalona.
Złożony proces zakupowy
Strona sklepu internetowego powinna być intuicyjna i tym samym łatwa w obsłudze. Zbyt skomplikowany proces zakupowy jest przyczyną porzucania wirtualnego koszyka. Aby jak najszybciej doprowadzić klienta do finalizacji zakupu, warto ograniczyć proces zakupowy do 3 kliknięć (może to być nieco trudne w przypadku sklepów z dużą ilością kategorii i podkategorii). Im mniej niezrozumiałych informacji, konieczności przechodzenia ze strony na stronę i dokonywania dodatkowych operacji, tym lepiej.
Zbyt skomplikowana rejestracja
Kolejnym często popełnianym błędem jest stosowanie zbyt skomplikowanych formularzy rejestracji. Utrudnienie procesu rejestracji może sprawić, że użytkownicy po prostu się poddadzą i odejdą od twojej witryny bez dokonania zakupu. Formularze rejestracji muszą być proste i intuicyjne, a także nie wymagać od użytkowników podawania zbyt dużej ilości informacji.
Brak informacji o kosztach dostawy
Często popełnianym błędem jest brak jasnych informacji o dostawie i terminie realizacji. Brak tych informacji może sprawić, że klienci zrezygnują z zakupu, obawiając się, że rzecz, na której im zależy, nie dotrze na czas lub trzeba będzie ponosić dodatkowe koszty.
Niejasna polityka zwrotów
Nikt nie lubi zwracania czy też wymieniania towaru na inny. Czasami jednak jest to konieczność. Maksymalne uproszczenie tego procesu i jasne informacje na temat jego przebiegu zawarte na stronie internetowej to sposób na pozytywne zaskoczenie klienta.
Brak wystarczającej informacji o produktach
Klienci chcą mieć pełen obraz produktu przed podjęciem decyzji o zakupie, dlatego ważne jest, aby sklep oferował szczegółowe informacje na temat poszczególnych rzeczy ze swojej oferty, nie zapominając o dobrej jakości grafikach, pokazujących jak wygląda sam produkt, a nie tylko jego opakowanie, a także – w miarę możliwości – umożliwiał zapoznanie się z recenzjami czy opiniami innych użytkowników.
Podsumowanie
Z projektowaniem sklepów e-commerce wiąże się również wiele błędów technicznych związanych z ustawieniami serwera, bazami danych, kodem HTML i wieloma innymi kwestiami, które wpływają zarówno na funkcjonowanie witryny, jak i jej widoczność w sieci. Projektowanie sklepów internetowych, które przyciągają użytkowników na dłużej niż kilka sekund, zamieniając ich w klientów, to zdecydowanie zadanie dla profesjonalistów.