Marketing

Czym jest księga znaku? Czy księgę znaku powinna mieć każda firma?

• Zakładki: 34


Otwarcie nowej firmy tylko z pozoru jest łatwym zadaniem. Oczywiście w zależności od charakteru firmy – tego, czym będziemy się zajmowali, jej wielkości i klientów, nasze zadania będą się różnić. Są jednak elementy stałe, o których nie wszyscy przedsiębiorcy pamiętają. Jednym z takich zadań jest stworzenie logo i księgi znaku. Co to jest księga znaku i czy jest ona potrzebna w każdej firmie?

Księga znaku – instrukcja obsługi logo

Otwierając firmę, pamiętamy o wszystkich koniecznych formalnościach, by działać w zgodzie z literą prawa. Niestety nie zawsze udaje nam się zadbać o wszystkie formalności, dzięki którym szybciej i łatwiej rozwiniemy naszą firmę.

Nazwę musimy podać przy rejestracji, ale wymyślając ją, powinniśmy skonstruować także logo firmy. Jeśli sami nie czujemy się na siłach, warto zlecić zaprojektowanie logo specjalistom, np. agencji PR. Podpisując umowę na projekt, upewnij się, że waz z logo otrzymasz księgę znaku. Dla profesjonalistów stworzenie takiej księgi jest oczywistą kontynuacją projektowania samego logo – po tym właśnie poznasz, czy projekt ten zlecasz właściwym osobom.

Księga znaku jest niczym innym, jak dokładną i przejrzystą instrukcją obsługi logo, która ułatwi w przyszłości pracę wszystkim, którzy będą wykorzystywali logo Twojej firmy – marketingowcom, handlowcom, a także pracownikom drukarni czy mediom. Zlecając wykonanie koszulek firmowych z logo firmy, wystarczy przekazać pracownikom drukarni odpowiednie informacji, które w kilka sekund odnajdziemy właśnie w księdze znaku.

Co powinna zawierać księga znaku? Układ i kolor logo firmy

Księga znaku powinna zawierać wprowadzenie, czyli krótką historię o powstaniu logo. Opisana geneza ułatwi zrozumienie, dlaczego na logo firmy został wybrany taki, a nie inny znak. Następnie księga znaku powinna zawierać podstawową wersję logo oraz jej alternatywne wersje – logo w układzie poziomym i pionowym, czyli umieszczenie nawy firmy pod lub obok sygnetu (znaku graficznego). Warto także zaprojektować sam logotyp, czyli sygnet bez nazwy firmy oraz rozbudowaną wersję, czyli logo z claimem (hasłem firmowym).

W księdze znaku powinna znaleźć się instrukcja stosowania kolorów. Wersja podstawowa, wersja achromatyczna (logo w szarościach) oraz wersja monochromatyczna (czarno-biała). Specjaliści powinni opisać, na jakim tle wolno umieszczać logo, a na jakich jest to bezwzględnie zabronione.

Rozmiar logo firmy

W dokumencie powinniśmy mieć szczegółowe informacje, dotyczące rozmiarów logo i poszczególnych jego elementów: rozmiar pola podstawowe i pola ochronnego, rozmiar i rodzaj czcionki. Wszystko powinno być opatrzone o skalowanie i minimalne rozmiary, a na koniec powinna znaleźć się informacja o niedopuszczalnych modyfikacjach logo firmy.

Jakie korzyści przynosi opracowanie księgi znaku?

Księga znaku będzie jednym z częściej używanych dokumentów w firmie. To dzięki niej pracownicy będą wiedzieli, jak mogą wykorzystać logo lub logotyp firmy, czyli jakie materiały będą musieli przygotować. Jeśli wiemy, że logo firmy nie może znaleźć się na czarnym tle, nigdy nie kupimy czarnych długopisów czy koszulek, na których logo ma się znaleźć. Nie kupimy także czarnych samochodów służbowych, na których logo firmy na pewno się znajdzie.

Jeśli nasza firma się rozwinie i będziemy chcieli nasze logo zastrzec w Urzędzie Patentowym, prawnicy w pierwszej kolejności zapytają nas o identyfikację wizualną firmy i o księgę znaku. Dzięki przygotowanej na samym początku księdze znaku nasze działania marketingowe będą spójne, a więc skuteczniejsze, będą także wymagały znacznie mniejszych nakładów pracy.

comments icon0 komentarzy
0 komentarze
59 wyświetleń
bookmark icon

Napisz komentarz…

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *