Robiąc zakupy w markecie, mijamy półki z dziesiątkami produktów spożywczych. Ich opakowania mają przeróżną formę – zależy ona w dużej mierze od specyfikacji produktu, a także od fantazji producenta. Niektóre opakowania mają dość ascetyczną formę, inne wręcz przeciwnie – mienią się feerią barw. Centralnym punktem opakowania, etykiety jest najczęściej logo z nazwą marki i produktu. Nie można mieć też wątpliwości, jaka jest rola opakowania. Ma ono nie tylko zabezpieczyć produkt, tak by dotarł w niezmienionej postaci do Klienta, ale przede wszystkim jest nośnikiem reklamy danego produktu. Jednak projektując dane opakowanie, nie można zapomnieć o obowiązkowych elementach znakowania żywności. Dzięki temu konsument może bez trudu znaleźć wszystkie informacje o produkcie, jakich potrzebuje.
Na czym polega znakowanie żywności?
Istnieją europejskie standardy określające normy dotyczące znakowania spożywczego. W Polsce normy te są uregulowane przy pomocy konkretnych aktów prawnych. Zgodnie z przyjętymi zasadami na każdym opakowaniu producent powinien umieścić kilka niezbędnych elementów. Po pierwsze, na opakowaniu powinna widnieć nazwa produktu spożywczego, tak by na pierwszy rzut oka konsument wiedział, z jakim produktem ma do czynienia. Druga bardzo istotna informacja, jaka powinna znaleźć się na opakowaniu, dotyczy składu produktów – powinny być wymienione wszystkie składniki, jakie można spotkać w danym produkcie spożywczym. W tym miejscu warto też zauważyć, że w ramach znakowania żywności powinny też znaleźć się informacje dotyczące alergenów, które mogą występować w danym produkcie.
Kolejnym elementem, jaki powinien obligatoryjnie znaleźć się na opakowaniu, jest termin przydatności do spożycia, lub – w zależności od produktu – data minimalnej trwałości. Jeżeli mamy do czynienia z produktami, które mogą się bardzo szybko popsuć, datę taką należy poprzedzić słowami: „należy spożyć do:”. Oczywiście konieczne jest też zaznaczenie zawartości netto albo ilości sztuk w opakowaniu, tak by konsument miał pełne informacje na temat wybranego produktu.
Funkcją opakowania jest zapewnienie konsumentowi wszelkich niezbędnych informacji. Wszystkie dane mają na celu zapewnienie klientowi bezpieczne i komfortowe korzystanie z produktu. Dlatego przygotowując etykiety, należy zastanowić się, o czym warto poinformować konsumenta. Można w tym przypadku skorzystać z pomocy firmy zajmującej się doradztwem w kwestii znakowania żywności, która przygotuje najlepsze rozwiązanie.