Firma

Jak założyć startup? O tym musisz pamiętać, otwierając nową firmę!

• Zakładki: 29


Własny biznes to marzenie wielu z nas. Według statystyk otwieramy coraz więcej firm, niektórzy biznesmeni prowadzą jednocześnie kilka, a nawet kilkanaście przedsiębiorstw. Każdy przedsiębiorca mierzy się z wieloma wyzwaniami i problemami, a pierwszym z nich jest założenie firmy i jej funkcjonowanie przez pierwsze 12 czy 24 miesiące. Dowiedz się, jak założyć startup, żeby nie zaliczyć falstartu – o czym musi pamiętać początkujący przedsiębiorca?

Startup – od czego zacząć, gdy wpadniemy na pomysł na biznes?

Niekiedy o własnym biznesie myślimy latami, czasami pomysł przychodzi w kilka chwil – bez względu na to, jaka droga doprowadziła nas do pomysłu na biznes, w pierwszej fazie musimy go jak najdokładniej zweryfikować. Usługa lub produkt, który będziemy oferować naszym klientom, musi być im potrzebny. Oczywiście za pomocą reklamy, na dalszych etapach prowadzenia działalności, będziemy mogli w mniejszym bądź większym stopniu wytwarzać potrzebę u klienta, jednak szansa, że utrzymamy się sprzedaży nikomu niepotrzebnych produktów jest nikła. Zastanówmy się, jaka będzie nasza konkurencja, jakie są potrzeby klienta, do kogo będziemy kierować naszą ofertę i jak możemy ją już na wstępie udoskonalić? Przeprowadźmy ankiety oraz wywiady jakościowe z potencjalnymi klientami, poznajmy dobrze branżę i postarajmy się ocenić ryzyko oraz trudności, jakie będziemy pokonywać każdego dnia. Zanim odpowiemy sobie na pytanie jak założyć startup, koniecznie przemyślmy strategię firmy.

Na jaki model biznesowy startupu się zdecydować?

Początek startupu to niezwykle intensywna praca, na którą zawsze i każdemu brakuje czasu. Chcielibyście jak najszybciej ruszyć z biznesem, ale trzeba pamiętać, że pośpiech nie jest naszym sprzymierzeńcem. Cierpliwość, skrupulatność i pokora to cechy, które wyróżnia wielu ludzi biznesu. Na naszej liście „rzeczy do załatwienia” musi znaleźć się biznesplan, pozyskanie funduszy na działalność firmy, jeśli nie dysponujemy odpowiednią kwotą, stworzenie identyfikacji wizualnej firmy i strony www, formalności związane z rejestracją działalności, ale przede wszystkim powinniśmy zastanowić się, jaki model biznesowy będzie dla nas najkorzystniejszy. Możemy stworzyć swój własny lub wykorzystać jeden z wielu sprawdzonych modeli biznesowych:

  • crowdfunding – o tym modelu biznesowym zrobiło się w Polsce głośno przy okazji zbierania funduszy na Radio Nowy Świat, jednak model ten jest znacznie starszy i dość popularny; polega on na zbieraniu dobrowolnych funduszy na swoją działalność; istnieją specjalne platformy, które ułatwiają pozyskiwanie funduszy w ramach crowdfundingu
  • sprzedaż doświadczeń – model biznesowy, po który warto sięgnąć, gdy mamy dużą konkurencję; sprawdzi się zarówno w biznesie offline, jak i online; polega na sprzedawaniu „czegoś więcej” niż stricto nasza usługa; przykładem może być kawiarnia Sturbucks, która oprócz kawy i przekąsek, oferuje klientom przytulny wystrój wnętrz, wygodne fotele i kanapy oraz darmowe wi-fi, które niegdyś było dostępny w niewielu miejscach
  • razor and blade – powszechnie stosowany model biznesowy, opierający się na sprzedaży tanich usług/produktów z linii basic i dosprzedaży droższych dodatkowych wariantów/akcesoriów
  • freemium – model biznesowy dla działalności online, chętnie korzystają z niego trenerzy personalni czy marketingowcy; polega na dzieleniu się podstawową wiedzą/usługami za darmo i pobieraniem opłat za usługi premium premium

To tylko jedne z licznych znanych modeli biznesowych, którymi możesz się zainspirować, planując własny model. Będzie to potrzebne do stworzenia biznesplanu. W tworzeniu modeli biznesowych, pozyskiwaniu funduszy, a także obsłudze prawnej pomagają specjaliści z Kancelarii Radców Prawnych Grabowski i Wspólnicy – warto sięgać po pomoc doświadczonych osób lub szukać jej w Inkubatorach.

Identyfikacja wizualna i strategia marketingowa – jak założyć startup, który wyróżni się na tle konkurencji?

Gdy opracujemy rokujący model biznesowy, pozyskamy fundusze i przebrniemy przez wszystkie formalności, musimy wykonać identyfikację wizualną firmy. Logo, logotyp i wszystkie materiały, które znajdą się w księdze znaku, najlepiej zlecić profesjonalnemu grafikowi – to inwestycja, którą docenimy na późniejszych etapach prowadzenia firmy, w szczególności realizując strategię marketingową. Ta powinna być spójna i łączyć się z działaniami PR-owymi. Pamiętajmy, że reklama wcale nie musi być droga i – choć nie jest gwarancją sukcesu – znacznie zwiększa nasze szanse na podbicie rynku.

O tym, jak założyć startup, jak stworzyć opłacalny model biznesowy i jak opracować skuteczną strategię marketingową, można przeczytać w wielu poradnikach. Warto sięgnąć po przynajmniej niektóre z nich i skonfrontować doświadczenia różnych specjalistów, inspirując się i kreując własną markę – startup, który zapewni nam stabilność przyszłość.

comments icon0 komentarzy
0 komentarze
52 wyświetlenia
bookmark icon

Napisz komentarz…

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.