Kartony fasonowe i klapowe są obecnie najpopularniejszymi opcjami do pakowania produktów. Każdy z nich ma swoje zalety i wady, dlatego ważne jest, aby wybrać rodzaj kartonu, który będzie najlepiej odpowiadał potrzebom firmy. Kartony fasonowe są idealne do pakowania produktów o stałych rozmiarach i kształtach, natomiast kartony klapowe są lepsze do pakowania produktów o różnych rozmiarach i kształtach.
W Internecie kupuje aż 77% z 30 milionów użytkowników sieci w Polsce. W ramach zakupów online można nabyć wszystko, co nadaje się do wysyłki zarówno w formie tradycyjnej, jak i elektronicznej. Choć rynek opakowań nieustannie się zmienia, by móc zaspokoić rosnące potrzeby kupujących, a także dopasować się do działalności firm dostarczających przesyłki, nadal ogromną popularnością cieszą się uniwersalne kartony klapowe i pozwalające na personalizację kartony fasonowe.
Karton fasonowy czy klapowy – który będzie lepszy?
Wszystko zależy od tego, jaki rodzaj produkt chcesz zapakować. Na wybór odpowiedniego kartonu będą mieć wpływ takie czynniki jak kształt przedmiotu, jego wielkość, występowanie niestandardowych elementów, a także ilość produktów, która znajdzie się jednym opakowaniu. Trzeba również określić, czy karton ma służyć wyłącznie bezpiecznej przesyłce z punktu A do punktu B, czy może jednak być częścią identyfikacji wizualnej marki, sposobem na kreowanie wizerunku firmy lub też formą reklamy produktów albo usług.
Karton klapowy – zalety i wady
Kartony klapowe to najbardziej znany rodzaj opakowań. Karton składa się z części, która przypomina tubę i łącznie 4 klap, które znajdują się na jej końcach. Aby powstało opakowanie, wystarczy rozłożyć tubę i zagiąć ku jej środkowi klapy. Występuje w wielu różnych rozmiarach i gramaturach wpływających na jego wytrzymałość.
Zalety
- Wytrzymałość – użycie trzy-, pięcio- lub siedmiowarstwowej tektury falistej sprawia, że my w kartonie klapowym możemy wysłać zarówno niewielki przedmiot, jak i metalowy element, będący częścią większego urządzenia.
- Łatwość obsługi – kartony bardzo łatwo złożyć i rozłożyć.
- Ekonomiczność – kartony mają atrakcyjną cenę.
- Recykling – opakowania mogą być kilkukrotnie używane.
- Szerokie zastosowanie – kartony klapowe służą zarówno do wysyłki pojedynczych przedmiotów, większej partii przedmiotów o różnych kształtach, jak i przechowywania (ubrań, zabawek, dokumentów itp.).
- Wiele różnych rozmiarów – choć kartony klapowe występują w kilku standardowych rozmiarach, istnieje możliwość wyprodukowania opakowania idealnie pasującego do przedmiotu, który ma zostać zapakowany.
Wady
- Brak odporności na wodę i zalania – w nieodpowiednich warunkach atmosferycznych karton ulegnie zniszczeniu.
- Limity wagowe – opakowanie bez zabezpieczenia taśmą mogą się odkształcać lub przerywać.
- Grubość tektury wpływa na pojemność kartonu – im większa gramatura opakowania, tym mniej produktów wejdzie do środka.
Karton fasonowy – zalety i wady
Kartony fasonowe to opakowania o specjalnych kształtach i rozmiarach, które można dostosować do danego produktu. Najczęściej są używane do pakowania żywności, kosmetyków, leków, a także obuwia.
Zalety
- Lepsze ochrona – pudełka fasonowe można dostosować do konkretnych produktów. Lepsze dopasowanie zwiększa ochronę przedmiotu.
- Ekologiczność – wiele opakowań fasonowych powstaje z surowców odnawialnych.
- Wysoka wytrzymałość na zgniatanie – kartony fasonowe bardzo dobrze zabezpieczają produkty przed uszkodzeniami mechanicznymi, a także wstrząsami.
- Wysoka estetyka – zastosowany materiał pozwala na dodawanie tłoczeń, perforacji, nacięć, a także nadruku. Pudełka fasonowe z nadrukiem – logotypem, hasłem, kodem QR – pełnią nie tylko funkcję zabezpieczającą, ale i reklamową.
Wady
- Wyższy koszt – do ich wykonania potrzebny jest wykrojnik (szablon kartonu), co wpływa na koszt pudełka. Rozwiązanie jest nieopłacalne przy niskich nakładach.
- Brak odporności na wodę i zalanie.