Moda na bycie fit rośnie w imponującym tempie. Z jednej strony coraz więcej osób zmaga się z nadwagą, z drugiej zaś coraz więcej osób w różnym wieku i z różną kondycją fizyczną podejmuje aktywności fizyczne. Znaczna część z nich chodzi na siłownię i do klubu fitness, część osób ćwiczących w domu chętnie zamieniłoby salon na salę ćwiczeń, gdyby siłownia była bliżej domu lub pracy. Czy w obecnej sytuacji opłaca się otworzyć własną siłownię?
Własna siłownia – co powinien uwzględnić biznes plan?
Wchodząc na rynek i otwierając pierwszy biznes w danej branży, należy przygotować profesjonalny biznes plan. Ten musi uwzględniać wszystkie koszty, wyzwania i szanse, a także grupę docelową usług, które będziemy świadczyć. Zastanówmy się, czy otwieramy małą siłownię osiedlową, czy duży klub. Jakich klientów chcemy przyciągnąć i jakie konkretnie usługi oferować?
Jak otworzyć własną siłownię i ile to kosztuje?
Najtaniej będzie, gdy otworzymy niewielką osiedlową siłownię, jednak wówczas znacząco zawężamy grupę docelową i możliwość rozwoju. Warto więc zadbać o dywersyfikację dochodów, zabezpieczając warunki nie tylko do indywidualnych ćwiczeń siłowych, ale także do grupowych zajęć fitness, spinningowych, a nawet rehabilitacyjnych. Warto poszukać specjalistów chętnych do współpracy – trenerów personalnych, trenerów fitnessu, fizjoterapeutów, dietetyków. Takie osoby chętnie rezerwują choćby kilka godzin w tygodniu, by pozyskać nowych klientów – również my możemy w ten sposób zyskać nowych członków klubu.
Zdywersyfikować przychody możemy – a nawet powinniśmy – sprzedając wody, napoje izotoniczne, batony proteinowe, a także pewne akcesoria, np. ręczniki, torby sportowe. Jeśli wynajmujemy dużą powierzchnię, warto połączyć biznes stacjonarny ze sklepem online, w którym możemy sprzedawać drobny sprzęt do ćwiczeń czy odzież sportową. Oczywiście wówczas nakład finansowy będzie większy, ale będziemy odporniejsi na sezonowość czy inne kryzysy, dotykające branże fitness.
Aby otworzyć własną siłownię potrzebujemy co najmniej 300-400 tysięcy złotych. Najdroższe jest oczywiście wyposażenie siłowni – nie warto jednak na tym oszczędzać. Najlepszej jakości sprzęt jest nie tylko bardziej wytrzymały, ale także przyciąga więcej klientów. Obecnie na rynku dostępne są maszyny z pasami kevlerowymi, które zapewniają cichą, bezpieczną i płynną pracę czy bieżnie, które generują prąd, pozwalając oszczędzić na energii elektrycznej.
Otwieramy własną siłownię – jak przyciągnąć klientów?
Pierwsze miesiące po otwarciu własnej siłowni będą walką o każdego klienta. Przygotujmy skuteczną strategię marketingową – postarajmy się czymś wyróżnić, zbadajmy rynek i jego potrzeby. Obecnie ze względów finansowych stosunkowo niewiele osób decyduje się trening personalny – zaproponujmy tańszą alternatywę, jaką może być trening siłowy w małych grupach, podczas których trener personalny nauczy prawidłowej techniki i wyjaśni podstawy tworzenia odpowiednich planów treningowych. Znajdźmy niszę i odpowiedzmy na potrzeby naszych potencjalnych klientów.
Artykuł powstał przy współpracy z firmą SportsArt.
Fot. Shutterstock.