Czy bycie ekologicznym się opłaca?

Obserwując obecną sytuację na rynku, można odnieść wrażenie, że wszyscy chcą być eko. Niezależnie od branży, wielkości czy rodzaju oferty – bycie ekologicznym stało się niewątpliwie panującym trendem, który opanował nie tylko zagraniczne przedsiębiorstwa, ale coraz silniejszym krokiem wchodzi w polski biznes. Jakie korzyści płyną z prowadzenia ekologicznej firmy? Czy bycie eko to kosztowna moda, a może sposób na poprawienie kondycji firmowego budżetu? Dziś postaramy się Wam udzielić kilku wskazówek, jak w prosty sposób stać się przedsiębiorstwem przyjaznym dla środowiska.

Czy to dla mnie?

Zanim przejdziemy omówienia konkretnych działań, które przemienią Twoją firmę w ekologiczna potęgę zastanówmy się, czy to ma w ogóle sens? Kto na byciu ekologicznym zyska i kto może sobie na to pozwolić? Dla nas odpowiedź jest oczywista – każdy człowiek, nie tylko przedsiębiorca powinien z całych sił dbać o ochronę środowiska naturalnego. Ziemia jest nie tylko naszym domem, ale będzie też domem dla naszych dzieci, a przecież chcemy zapewnić im dobry start i wspaniałe życie.
W działania proekologiczne warto się też zaangażować ze względów wizerunkowych. Konsumenci w Polsce są coraz bardziej świadomi, a atrakcyjne ceny przestały już być głównym argumentem. Aby wyróżnić się spośród konkurencji musisz dać od siebie coś więcej, co docenią wymagający klienci. Jednym z takich sposobów jest utożsamienie marki z działaniami ekologicznymi. Pamiętajcie jednak, że samo sygnowanie marki znakiem „eko” nie wystarczy. Wasze działania muszą być szczere, autentyczne i pełne zaangażowania. Działanie na pół gwizdka i stwarzanie pozorów prędzej czy później zostaną zdemaskowane i zamiast przyciągnąć konsumentów – zniechęcicie ich do siebie.

Ekologiczna firma – od czego zacząć?

Aby wspieranie ochrony naszej planety nie kojarzyło się z przykrym obowiązkiem, trzeba odpowiednio dopasować działania do naszych możliwości. Jeżeli wizja wprowadzenia działań proekologicznych z dnia na dzień przerasta Cię, to staraj się wprowadzać zmiany stopniowo. Najważniejsze aby to co robisz dla środowiska było efektywne! Oto kilka pomysłów na działania proekologiczne dla Waszej firmy.

Nie pozwól uciec energii!

Czas na rekonesans w Waszej firmie. Na start proste zadanie: policz wszystkie czerwone światełka „standby” na urządzeniach. Sporo tego prawda? Jak wszyscy wiemy, czerwona dioda oznacza stan uśpienia, czuwania. Urządzenie jest teoretycznie wyłączone, ale tak na prawdę nieustannie pobiera energię elektryczną! Dopilnuj, aby po zakończonej pracy monitory, laptopy, komputery zostały całkowicie wyłączone. Wyposaż firmę w listwy z wyłącznikiem, które jednym ruchem pozwolą wyłączyć kilka urządzeń.
„Standby” to nie jedyny winowajca strat w energii. Niechlubne pierwsze miejsce zajmują prądożerne żarówki. W przedsiębiorstwach, w których kluczową rolę odgrywa sztuczne oświetlenie, mogą być przyczyną naprawdę wysokich rachunków, a do tego z ekologią nie mają nic wspólnego! Jeżeli Waszą firmę rozświetlają żarówki lub halogeny starszego typu, koniecznie zamieńcie je na bardziej ekonomiczne źródła światła. W korytarzach zainstaluj czujniki ruchu, które pozwolą Ci uniknąć niepotrzebnego działania świetlówek.

Papier papierowi nierówny

Mimo, że wiele z form komunikacji odbywa się aktualnie za pomocą poczty elektronicznej, to zużycie papieru w firmach wciąż jest wysokie. Każda ryza papieru to kolejne ścięte drzewa, tak ważne dla prawidłowo funkcjonującego ekosystemu. Ale i w temacie zużycia papieru można zmienić swoje nawyki i podejść do sprawy ekologicznie.
Najprostszą metodą, która pozwoli Wam zmniejszyć zużycie papieru jest obustronne drukowanie. Możecie też jednostronnie zadrukowane, niepotrzebne już kartki wykorzystać jako notatnik. Koniecznie zwróćcie uwagę na to jakiego papieru używacie. Obecnie do drukowania ulotek, materiałów promocyjnych czy wizytówek często używa się papieru pochodzącego z recyklingu.

Od słońca do gniazdka

Korzystanie ze źródeł czystej energii to jeden z najlepszych sposobów na wspieranie działań ekologicznych. Dzięki instalacji fotowoltaicznej możemy uzyskać czystą energię elektryczną wprost ze słońca. Fotowoltaika jest najbardziej opłacalna dla małych i średnich przedsiębiorstw. Co prawda panele słoneczne dla firm to spora inwestycja, ale przedsiębiorcy mogą skorzystać z dotacji, które pokryją część wydatku. Poza tym jest to wydatek jednorazowy – to tak jakbyście zapłacili rachunki za prąd za kilkanaście lat z góry! Instalację fotowoltaiczną najlepiej jest umieścić na dachu, tak aby na panele nie padał cień innych budynków lub drzew. Przed zakupieniem instalacji należy przeanalizować potrzeby energetyczne przedsiębiorstwa – ile zużywamy, w jakich godzinach, w jakich celach.

Oczywiście to tylko kilka z pomysłów, których wprowadzenie w życie sprawi, że Wasze firmy będą bardziej eko. Czasami rozwiązania są prostsze niż myślicie. Na start, każdy z nas powinien zacząć od segregowania śmieci. Zwiększajcie też świadomość swoich pracowników. Sprawcie by proekologiczne nawyki weszły wszystkim w krew, a korzyści przyjdą same!
A Wasze firmy są już ekologiczne? Może macie swoje sprawdzone rozwiązania? Chętnie je poznamy!

7 Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*